- handel, bønder og forbrugere
Danskerne er det tredje mest kaffedrikkende folk i verden. Kaffe må vi ha’, men til enhver pris og uanset konsekvenserne?
Materialet er udarbejdet af Mellemfolkeligt Samvirke og opdateres fra 2008 af Globalskole.
Kaffematerialet har en del år på bagen men vi har valgt at lade materialet ligge da der dels er rigtig mange oplysninger, en grundig gennemgang af kaffens mange aspekter og mange stadigt relevante referencer og opgaveideer. 2015
Kraftige prisfald på det internationale kaffemarked sendte i august 2001 Nicaragua ud i en dyb økonomisk krise. Prisen for kaffen kunne ikke dække udgifterne til at få høstet bønnerne, så kaffeplantagerne fyrede landarbejderne. Uden mad og indtægter valgte mange af dem at slå sig ned langs Nicaraguas landeveje i håb om, at deres synlighed ville få nogen til at tage situationen alvorligt. Det var ikke helt uventet, at der ville være overudbud af kaffe ved høsten i begyndelsen af 2001. Men kaffeplanten kræver langtidsplanlægning, og ingen havde forberedt landarbejderne og de små kaffeproducenter på, at den ikke ville fortsætte med at være en sikker indtægtskilde. I den anden ende af "fødekæden" finder vi den danske forbruger. I supermarkedet er kaffen en tilbudsvare mens det på mange cafeer handler om at drikke den " rigtige " slags kaffe. Danskerne er det tredje mest kaffedrikkende folk i verden. Kaffe må vi ha’, men til enhver pris og uanset konsekvenserne?
- Baggrund & fakta giver oplysninger om kaffe, handel og forbrug.
- I Cases møder du bønder i Nicaragua og bevidste forbrugere i Danmark.
- Synspunkter byder på holdninger til kaffehandlen og krisen i Nicaragua.
- Metode & materialer indeholder forslag til supplerende materialer, undervisningsideer og links.
Få idéer til, hvordan materialet kan inddrages i fagene International økonomi, Afsætning, Samfundsfag og Virksomhedsøkonomi.
Kan du gennemskue Handelsspillet? Prøv dig selv af som forbruger og se, hvad dit valg af varer kan betyde for bonden i Nicaragua.