Kvinde, digter, uafhængig, mange elskere, høj position - lyder det som en islamisk kvinde ?
Find ud af gennem øvelsen her om dette er det gængse billede af kvinder i Islam.
Fag: Samfundsfag og engelsk.
Undervisningsforløb af Ellen Farr
Introduktion
Intet land, kultur eller gruppe forbliver det samme over tid. Kvinders forhold er ikke kun afhængig af deres egne evner. Nationale forhold, familie baggrund, økonomiske og sociale forhold og historisk sammenhæng er afgørende for de muligheder mennesker har i deres liv.
Muslimske kvinder er afhængig af de samme forhold som andre. Vilkårene fra samfund til samfund i de mellemøstlige lande er vidt forskellige, og det er ikke kun Islam, som har betydning. Undervisningsforløbet give mulighed for gennem arbejdet med historiske kvinder at forstå sammenhængen mellem kvinders forhold og det samfund, de lever i. Der trækkes linier fra historiske kvinder op til vilkårene for muslimske kvinder i dag.
Formålet med undervisningsforløbet er at vise, hvordan og hvorfor kvinders forhold i de islamiske lande har udviklet sig.
Start med at diskutere følgende faktorer som påvirker alle kvinders liv og muligheder:
1. Tidens og samfundets forhold og betydning for hendes liv : rettigheder, uddannelse og adfærd
2. De faktiske familiemæssige og religiøse forhold (uddannelse, social og økonomisk situation)
3. Hendes personlige kompetencer og ambitioner.
Person-eksempel:
Walladah bint Mustakfi levede fra 1001-1080 . Hun var datter af Kaliffen af Cordoba i det dengang islamiske Spanien. Cordoba var et multikulturelt tolerant samfund berømt for sine mange biblioteker og høje intelektuelle stade, hvor mange kvinder ofte havde en højere uddannelse og deltog i byens intelektuelle liv. Efter faderens død arvede Walladah tilstrækkelig rigdom til at garantere hendes uafhængighed. Hun blev en kendt digter og hendes hjem et centrum for et litterære personligheder både mænd og kvinder. Hun havde mange berømte kærlighedsaffærer incl en med den berømte digter Ibn Zaydun. Men hun giftede sig aldrig. Hendes poesi som har overlevet hende fortæller om hendes frisind og følelse af ligeværd. Hun var kendt for sine broderede kjoler, på een af dem stod broderet: ” Jeg er ved Gud egnet til en høj position og jeg har min stolthed”. På en anden stod broderet : ” Min elskede må røre mine kinder og jeg kysser hvem det behager mig !” |
Brug f.eks. teksten til at få eleverne til at forstå hvilke omgivelser Walladah levede i og hvordan de omgivende forhold spillede ind på hendes liv og muligheder.
Eleverne kan nu arbejde alene eller i grupper med at undersøge forskellige muslimske kvinders liv.
Brug disse forslag eller find selv på andre:
navn | tid | region |
Khadija, Profeten Muhammads hustru | 564-619 | Vore dages Saudi Arabia |
Aisha bint Abu Bakr, Profeten Muhammads anden hustru | 613-78 | Vore dages Saudi Arabia |
Fatima, profeten Muhammads datter | 606-32 | Vore dages Saudi Arabia |
Rabia al-Adawiyyathe første Sufi | 712-801 | Iraq |
Walladah bint Mustakfi | c. 1001-1080 | Cordoba, Spanien |
Queen Arwa | 1052-1137 | Yemen |
Shajarat al-Durr | d. 1259 | Egypten |
Roxelana, Hurrem Sultan | 16th årh | Det Ottomanske Empire |
Zaynab al-Ghazali | 1918- | Egypt |
Nawal El Saadawi | 1931- | Egypt |
Fatima Mernissi | 1940- | Morocco |
Tansu Ciller | 1946- | Turkey |
Dr.Hanan Ashrawi | 1946- | Israel |
Queen Noor | 1951- | Jordan |
Azar Nafisi | 1956- | Iran |
Historiske kvinder fra Mellemøsten
Brug internettet til at undersøge kvindernes forhold og find så mange som muligt af følgende informationer:
- Kvindens navn og familieforhold
- Fødsel og evt døds år
- Føde og levested
- På hvilken måde kan man aflæse hendes samtidige kultur og levevilkår ?
- Hvordan markerede hun sig I sin tid ?
- Hendes familiebaggrund og leveforhold ?
- Uddannelse og arbejdssituation
Eleverne laver nu kronologiske præsentationer af kvinderne for at vise udviklingen og forskelle på kvindernes vilkår og muligheder.
- Hvordan og hvorfor har forholdene udviklet sig for muslimske kvinder ?
- Hvilke faktorer tillod kvinderne at bryde normer ?
- Hvilken modstand mødte de ?
- Er der sammenligninger til kvinder i vores egen kultur ?
- Findes der eksempler på at kvinderne har fået forringet deres muligheder over tid? hvornår, hvor og hvorfor ?
Afslut med at lade eleverne undersøge hvordan almindelige kvinders liv er i forskellige lande i ME i dag. Hvordan er deres rettigheder og vilkår. Hvad er forskellene på de kendte kvinders og almindelige kvinder forhold i dag i ME ?
Diskuter:
- Hvad er Islams forordninger for kvinder- hvad er kulturelt eller samfundsmæssigt betingede normer ?
- Vælg evt. at undersøge historiske danske kvinders forhold i sammenlignelige perioder med kvinderne fra ME
- Afslut med at invitere en muslimsk kvinde fra Danmark ind i klassen og diskuter ud fra Jeres arbejde de forhold I har fundet frem til med hende. Udarbejd en række spørgsmål til hende om forhold for kvinder under Islam som I gerne vil have hendes syn på.
Materiale ideer:
- Biografiske informationer om kvinder I Islam http://islamichistory.org/the-great-women-of-islam/
- Biografier, læse planer og andre web adresse om kvinder I verdenshistorien. Famous Muslim Women of the Past http://www.womeninworldhistory.com/
- Kvinder, klasse og Islam I det ottomanske rige (Tyrkiet)http://www.humanities.ualberta.ca/ottoman/module2/tutorial2a.htm
- Historiske kvinder i Islam http://www.guide2womenleaders.com/Muslim_Leaders.htm
- Nahid Riazis gennemgang af kvinders vilkår under islam i dag h .http://www.nahid.dk/slr-og-kvinderettigheder
- Amerikansk website her med sider om kvinders forhold under Islam. http://www.pbs.org/wgbh/globalconnections/mideast/questions/women/index.html
- Kvinfo har arbejdet i Mellemøsten i flere år med kvinders rettigheder og kvinder i politik http://kvinfo.dk/mena/mellemoestens-kvinder-i-politik-foer-og-efter-de-arabiske-oproer
- Artikel om synet på kvinder i ISIS kvinders rettigheder er største fjende http://www.b.dk/kommentarer/islams-stoerste-fjende-er-kvinders-rettigheder
- Kvinfos artikel om kvinderettigheder i dag i Mellemøsten http://kvinfo.dk/content/kvinders-rettigheder-under-pres-i-mellemoesten