Arbejdsark til demokratiarbejde
Holdningsøvelse til overbygning og gymnasiale uddannelser med det formål at udvikle argumentationsevner og evner til personlig stilllingstagen.
udarbejdet af Ellen Farr
Praktiske anvisninger:
Marker lokalets 3 hjørner med skilte : ENIG- UENIG- VED IKKE- Lad eleverne stille sig i forskellige hjørner af salen efter de har hørt det konkrete dilemma. Bed forskellige elever argumentere for hvorfor de har valgt at stå, hvor de står . Spørg om nogle ønsker at flytte efter at have hørt andres argumenter.
Arbejdsark
1. Staten må kun gribe ind i den personlige frihed, hvis indgrebet bringer større lykke til de fleste.
2. Politiske partier er skadelige, fordi de splitter folk og fører til unødig konfrontation.
3. Målet for en stat er at sikre frihed og retssikkerhed, så alle borgere kan beregne deres muligheder
4. Strejker bør forbydes, fordi de udfordrer autoriteterne.
5. Først når staten er ophørt med at eksistere, er samfundet frit.
6. Mennesket er fra naturens side godt, men er blevet korrumperet af samfundsudviklingen.
7. Samfundet bør styres af eksperter såsom forskere, ingeniører og kunstnere.
8. Mennesket er grundlæggende egoistisk og ville skade hinanden hvis de ikke var underlagt statslig kontrol
9. Statens vigtigste rolle er at beskytte individets rettigheder, og borgeren har ret til at gøre oprør, hvis staten krænker disse rettigheder.
10. Mennesket er ikke i stand til at forudsige følgerne af større forandringer i samfundets institutioner.