Dette er en øvelse om relativ og absolut fattigdom i Danmark udarbejdet Ellen Farr
Klassen stiller sig op langs den ene væg i klasseværelset. Marker en linie i gulvet. På den ene side står der JA på den anden NEJ. Begyndt med nogle af nedenstående påstande. Eleverne skal stille sig på den plads på linien som passer med hans eller hendes holdning.
Man er fattig i Danmark når man ikke har råd til at:
1. Man ikke har råd til at købe en bil
2. Man ikke har råd til at tage ud at rejse
3. Man ikke har råd til at feste i weekenden
4. Man ikke har en cykel
5. Man ikke har et arbejde
6. Man ikke har en uddannelse
7. Man er på bistandshjælp
8. Man ikke kan læse og skrive
9. Man ikke har et sted at bo
10. Man næsten altid går sulten i seng
11. Man ikke har råd til at købe ét rugbrød om dagen
12. Man er underernæret
13. Man sulter
Diskuter derefter hvad der gjorde, at de krydsede linien på det tidspunkt, de gjorde. De første påstande er eksempler på relativ fattigdom, mens de sidste i højere grad er eksempler på absolut fattigdom. Mere end hvert femte menneske i verden lever i absolut fattigdom.
Diskussion om fattigdom
* Hvordan definerer man hvad fattigdom er?
* Hvornår er man fattig?
* Hvordan lever man hvis man er fattig?
* Hvad betyder det for verdens udvikling, at hver 5.mennesker lever i absolut fattigdom?
* Er der mennesker i Danmark, som lever i absolut eller relativ fattigdom?
* Hvordan kan man effektivt udrydde fattigdom på verdensplan?