Anmeldt af Kaare Øster, Professionshøjskolen DFU, Århus, 2005 i Folkeskolen
Global Undervisning: Dilemma- og demokratiundervisning (12 sider og gratis).
Dette informations- og nyhedsbrev nummer 26 handler denne gang om ideer og metoder til
undervisning i demokrati og henvender sig specielt til undervisere på de ældste klassetrin.
Redigeret af: Karen Andersen, Ellen Farr og Bettina Gram, Mellemfolkeligt Samvirke.
Dette informations- og nyhedsbrev nummer 26 handler denne gang om ideer og metoder til
undervisning i demokrati og henvender sig specielt til undervisere på de ældste klassetrin.
Efter en kort, indledende artikel om nødvendigheden af at anvende demokrati i praksis for at lære spillereglerne gives en række ideer til øvelser, hvor eleverne får afprøvet og øvet den vanskelige kunst at argumentere, diskutere, vurdere og tage stilling. Derefter introduceres det netbaserede dilemma- og demokratispil "Global Island", der med eleverne som politikere
fra fem forskellige lande har som mål at opøve tackling af dilemmaer og at formulere realistiske
og fælles løsningsforslag.
Til slut vises et lille udvalg af bog- og netbaserede materialer, der kan inddrages i et forløb
nyhedsbrevet er nu nået til sin niende årgang - og forhåbentlig
får det lov at fortsætte trods regeringens nedskæringspolitik på oplysningsområdet rettet mod den danske befolkning.
50/2005
Det fik det ikke, regeringen fjernede oplysningsbevillingen til ulandsorganisationerne og MS måtte lukke hele sin oplysningsafdeling fra januar 2006- men tidskriftet ligger nu her på Global skole under materialesamlinger.
Link til Global undervisning Globalundervisning nr 26