På lærermenuen præsenteres undervisningsmaterialer og artikler medbeskrivelser, metoder og idéer om globale og interkulturelle emner. En del har vi selv udviklet, en del er overtaget fra bl.a. Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningssider, EVAM samt Global.dk. Nogle er gamle materialer men vi har fornyet links og kun bibeholdt dem vi stadig finder inspirerende og anvendelige.

Noget materiale indgår i større samlinger, f.eks. Global Undervisning og Globale temaer til ungdomsuddannelserne. De ligger imidlertid også samlede under Materialesamlinger i lærermenuen.

Anvend søgefunktionen hvis du mangler bestemte emner etc.

Materialer til læreren om interkulturelle og globale emner

Af Ellen Farr, globalskole.dk

Omfattende oversigt over materialer om globale- og interkulturelle emner.

At arbejde med billeder
Idekatalog med mange gode ideer til at arbejde med billeder i forskellige fag. Fra indskoling til overbygning.
Af Torben Ulrik Nielsen og Ellen Farr, EVAM 2003. Se på www.globalskole.dk under pædagogiske materialer om at arbejde med billeder.

At tænke globalt. Globalisering, sociologi, politik
Artikelsamling om globaliseringen, som giver en generel introduktion til globalisering som sådan og til 5 sociologers bidrag til og syn på samme, nemlig Zygmunt Bauman, Ulrich Beck, Pierre Bourdieu, Manuel Castells og Anthony Giddens.
Redigeret af Mikkel Thorup.
305 sider, Reizels forlag 2004 ISBN: 87-412-2365-9.

”Dansk mental geografi”
Lærernes syn på verden - og på sig selv. Spændende artikelsamling om danskernes syn på de fremmede i historisk sammenhæng. Det giver baggrunden for nutidens racisme overfor andre kulturer.
Red. af Ole Høiriis ,
210 s., illustreret Forlag: Aarhus Universitetsforlag1989 . ISBN: 87-7288-215-8.

”Den globale markedsplads” Kort og godt om WTO
En artikelsamling om den globale markedsplads sætter begreber, debatter og perspektiver på plads. En kritisk gennemgang af WTOs historie og ideologi.
Af Christian Friis Bach og John Nordbo.
142 s.,2 udgave m. tabeller og figurer udgivet af 92-gruppen og Mellemfolkeligt Samvirke, 2004. ISBN: 87-7907-234-8.

Den Multikulturelle Skole-integration og sortering
Forfatteren udforsker læreres og pædagogers syn på etniske minoriteter og den indflydelse, skolens kulturelle, pædagogiske og sproglige præferencer har på de etniske minoriteters skolegang. Endvidere opstiller bogen et bud på, hvilken pædagogisk tilgang, der kan være relevant i forhold til de udfordringer, som det flerkulturelle samfund stiller skolen over for.
af Thomas Gits-Johansen.
1ste udgave 2006 Roskilde Universitetsforlag,

Globale dimensioner I –II
Om interkulturel pædagogik samt ideer og opgaver til interkulturel undervisning. Indføring i de pædagogiske overvejelser og konkrete forslag til integration af globale og interkulturelle vinkler i forskellige fag.
Red. af Lisa Klöcker MS og Sanne Müller, Ibis.
139 s plus 119 s. Mellemfolkeligt Samvirke 2 oplag 2000 ISBN: 87-7028-992-1) (ISBN 87-7028-935-2.

Globalisering og udvikling
Teorier og perspektiver for u-landene, basal indføring i baggrunden for fattige landes situation og forholdet til den industrialiserede verden. Bygger på Johns Degnbol Martinussens bog: ”Teorier om samfund og udvikling i den 3. verden”.
200 s ill. Med litteraturhenvisninger Mellemfolkeligt Samvirke 2002. ISBN: 87-7907-091-4.

Globalisering : fortid - nutid - fremtid
11 interviews med humanistiske forskere om globalisering i fortid og nutid
Af Marianne Ester Back.
46s, Det Humanistiske Fakultet, Aarhus Universitet, 2007,DC 30.12.

Globalisering og identitet
Artikelsamling fra lærerstuderende og underviseres tematiserede tidskrift KVAN nr. 61/2001.

Grib konflikten- om konstruktiv konflikthåndtering i skolen
Artikler og konkrete øvelser til udvikling af sociale kompetencer, forebyggelse af mobning og diskrimination.
af Lotte Christy Det Kriminalpræventive Råd.
Udgave 3 oplag 2007 DC 37.1.

Grundbog i kulturforståelse
Grundbog i kulturforståelse giver en række faglige greb til at forstå kommunikation på tværs af kulturer. Om kommunikation, interkulturel kommunikation og det nationale & det globale, om kulturel identitet og det flerkulturelle samfund . Om metoder og analyse.
Af Iben Jensen.
145 s 1. udgave. 3die oplag Roskilde Universitetsforlag, 2005 ISBN: 8778673143.

Hvidt på Sort - Illustrerede fordomme.
Bogen er en rigt illustreret dokumentation af fordomme og racismens historie, som den afspejles i vores kunst og billeder og er stadig meget aktuel. Den lægger op til debat om fordomme om racistiske udtryksformer både i historieformidling og fx populære børnesange, men også i nutidige reklamer og vareproduktion.
af Jan Nederveen Pieterse.
260 sider ill. 1 udgave MS, 1994 ISBN: 87-7028-716-3.

I globaliseringens lys - en anden verdenshistorie.
Denne bog beskæftiger sig med den globale udvikling i et aktuelt perspektiv. Det betyder, at bogen dækker væsentlige aspekter af verdens historie fra 1400-tallet til i dag - med stor bredde og tiltagende tæthed i fremstillingen. Bogen koncentrerer sig om at åbne flere indgange til den nyere og moderne historie med fokus på globaliseringsprocesserne og deres forløbere.
Af Geert A. Nielsen & Flemming Olsen.
285 sider. Med 165 illustrationer. Forlaget Systime 2004 ISBN: 87-616-0337-6.

Interkulturel kommunikation i komplekse samfund
Bogen undersøger hvordan man teoretisk og empirisk kan nytænke interkulturel kommunikation i forhold til de samfundsændringer, der afspejles i begreberne 'globalisering' og 'kulturel identitet'. Den henvender sig til mennesker der arbejder professionelt med mennesker med anden kulturel baggrund og har interesse i en faglig diskussion af interkulturel kommunikation i hverdagen
Af Iben Jensen.
1ste udgave 1998, Roskilde Universitetsforlag, ISBN: 87-7867-058-6.

Interkulturel pædagogik. Flere sprog – et problem eller ressource?
På vej mod en interkulturel pædagogik i Danmark. Bogen indeholder artikler om undervisning, modersmål, andetsprog, multikulturalisme m.m. Den beskriver bl.a. fire undervisningsprogrammer for andetsprogsindlæring i USA. Red. Af Christian Horst.
250s. 2 udgave Kroghs Forlag, 2003. ISBN: 87-624-0830-5.

Jeg kan navnet på 11 farfar
Om undervisningen og lærerens rolle i en flerkulturel klasse. Om arbejdet i en stockholmsk klasse - om hvordan identiteten og sammenholdet styrkes. Mange gode ideer og overvejelser.
Af Inger Nordheden.
112 sider hft.. Haases og søns forlag 2000 ISBN: 8755911447.

Kultur: Det fleksible fællesskab
Ud fra en antropologisk vinkel undersøges, beskrives og debatteres kulturbegrebet som idé, orden, problem, distinktion, kundskab, arv, rettighed og illusion - for på den måde at indkredse kulturens kompleksitet.
Af Kirsten Hastrup.
204 s Århus Universitetsforlag 2004. DC 59.5.

Kulturforskelle – kulturmøder i praksis
Forfatternes ærinde med denne bog er at bidrage til en bedre interkulturel forståelse ved at uddybe og nuancere centrale begreber, der knytter sig til forståelsen af det multietniske samfund.
Af Thomas Hylland Eriksen og Torunn Arntsen Sør heim ill.
1ste udgave, 2005. 3. oplag, 2007. 344 siderMunksgaard, DC 30.12.

Kulturanalyse - en vej til tværkulturel forståelse
Den basale grundige indføring i kulturforståelse, interkulturel mangfoldighed samt etiske problemstillinger i det interkulturelle samvirke. Bogen er et bud på ”hvordan man skal forstå og håndtage det uforståelige eller mærkelige og gøre det konkret begribeligt”.
Af Hans Gullestrup.
360 s 4. udgave Akademisk Forlag 2003 ISBN 978-87-500-3957-0.

21 Kulturfortællinger:  Fortalt med mange stemmer
Med udgangspunkt i det pædagogiske arbejdsfelt fortælles, hvordan mennesker oplever kulturmøder. Kulturbegrebet diskuteres og perspektiveres i et moderne globaliseret Danmark.
Af Hanne Hede Jørgensen.
163 s Forlaget Systime 2005 DC 30.12.

Kulturgrammatik: Kunsten at møde andre kulturer
Emne: Kultursammenstød; kulturforskelle; kommunikation; fremmede kulturer; omgangsformer; interpersonel kommunikation. Mange gode eksempler og informationer om normer og adfærd i forskellige kultursamfund.
Af Gillis Herlitz.
140s Munksgaards forlag 2. Udgave 1999 ISBN: 87-16-12288-7.

Mangfoldighed, magt og minoriteter
Forfatteren beskriver, hvordan minoritetsproblematikken er central for demokratiet, og hvordan stater kan vurderes ud fra, hvordan de håndterer deres minoriteter.
2005 lærebogsprisen for manus.
Af Helen Krag.
237 s, 1ste udgave 2007 Forlaget Samfundslitteratur, DC 30.164.

Medborgerskab – et nyt dannelsesideal
Bogen tager bl.a. fat i spørgsmål som ”Hvilket syn på forskellighed, fællesskab og selvbestemmelse er udgangspunkt for dannelse og uddannelse i dag?” og ”Hvordan bliver den enkelte del af fællesskabet og anerkendt som aktiv borger?”.
Spørgsmål, som er vigtige at søge svar på, når man som underviser, skal imødegå de udfordringer som globalisering og kulturmøder fremkalder.
Af Ove Korsgaard m.fl.
307 s, Religionspædagogisk Forlag, 2007, DC32.15.

Medborgerskab– i en multietnisk virkelighed
Artikler om undervisning i medborgerskab og flerkulturel forståelse
UFE tema nr af foreningen for lærere i dansk som andetsprog
106 sider aug 2006 DC 37.121.

Når mennesker mødes....” Idekatalog til interkulturel undervisning.”
Hæftet indeholder baggrundsartikler og konkrete øvelser til opøvelse af interkulturelle kompetencer 1-10 kl.
Hæftet er udarbejdet af Ellen Farr MS, Carsten Skjoldborg SPF, Lotte Ærsøe, Ibis og Lene Godiksen, AFS Interkultur. EVAM 2003 Hæftet kan købes fra SPF tlf.44570630 eller downloades fra www.globalskole.dk , ses under interkulturelle materialer.

Omverdensforståelse. Didaktiske perspektiver og eksempler.
En bredt anlagt fagdidaktik i geografi. Bogen giver grundlag for fagdidaktiske studier, som lægger vægt på en undervisning, der kan bidrage til, at børnene kan forholde sig kritisk til de rammer og levevilkår, som vores omverden udgør.
Af Jens Peter Møller.
123 sider 2. oplag. Udgivet af forlaget Klim 2004 ISBN: 87-7955-025-8.

På sporet af verdensborgeren-fra pædagogisk ideal til konkret undervisning
En gennemgang af et konkret undervisningsforløb i 8 kl. ligger på www.ungdomsskolen.dk, hvor der er link til CRIT.
Af Carsten Skjoldborg og Line Roien .
SPF CRIT 2005- 2006 nr 1.

Tosprogede børn i det danske samfund
En række af landets førende forskere inden for to-sprogsområdet beskæftiger sig her med centrale temaer i relation til to-sprogede børns opvækst og skolegang.
Af Martha Sif Karrebæk (red).
239 sider 1. udgave, 2006. 2. oplag, 2007. Hans Reitzels Forlag, DC 89.601.

Verdensborgeren som pædagogisk ideal
Pædagogisk filosofi for det 21. århundrede.
Af Peter Kemp.
306 s Reitzels Forlag 2005 ,ISBN 87-412-0174-4.

Vilde billeder
Tre små sort/hvide bøger om vore forestillinger om den tredje verden. Bogen er en klassisk, men stadig meget relevant indføring i, hvordan vi gennem billederne skaber stereotyper af de andre. Indeholder artikler om billedformidling og vores opfattelse af fremmede kulturer samt 3die verdens billeder i dagligdagen - venne såvel som fjendebilleder. De indeholder en krystalklar viden om det etnocentriske "kulturelle filter", vi skaber og bruger billeder ud fra. Men de forener den med en aktiv begejstring for billedmediets muligheder og et optimistisk engagement i u-landsoplysningen. "Vi ser det, vi vil se, og vi ser ikke det, vi ser".
Af Kristian Paludan.
87s, 61s, 56s udgivet af Folkekirkens Nødhjælp 1989 . ISBN: 87-87771-28-4.