Didaktiske overvejelser
Her følger nogle didaktiske overvejelser
udarbejdet af faglærere, der har erfaring med inddragelse af
IT i undervisningen. Deres kommentarer og forslag til dette
temas anvendelse i forskellige fag på de gymnasiale
ungdomsuddannelser er i to dele:
1. Slaveri-temaets
anvendelse på hhx og htx
2. Slaveri-temaets anvendelse i det almene
gymnasium og på hf
Nutidens slaver – fanget af
gæld i Nepal - anvendelse på hhx og htx
Af Gitte Larsen
Projektleder og
underviser i samfundsfag, international økonomi og engelsk,
IT-College Denmark, Grenå
Nutidens slaver er
som tema velegnet til samtidshistorie niveau B på HHX og
samfundsfag niveau B på HTX. I samtidshistorie kan temaet
belyses med en historisk tilgangsvinkel og i samfundsfag kan
der fokuseres på nutidens økonomiske og sociale levevilkår
for en stor del af verdens befolkning. Temaet tager
udgangspunkt i en diskussion af slaveriets historie i Danmark
og i imperialismens fodspor. Samtidig eksemplificeres
slaveriets status i nutiden ved at inddrage kamayaiernes
historie og nuværende situation i Nepal.
Samtidshistorie niveau B på
HHX.
I samtidshistorie er det
obligatorisk at inddrage IT og udvikle elevernes kildekritiske
kompetence. Hertil er materialet om nutidens slaver særdeles
velegnet. Det er muligt at belyse samspillet mellem
samfundshistorisk udvikling og det enkelte individs
handlingsbetingelser og konsekvenser. Baggrund
og fakta behandler historiske problemstillinger
forbundet med slaveri, startende med de danske fæstebønder
og frem til FN’s rolle i kampen mod slaveri. Dette gør
materialet velegnet til et introduktionsforløb i slaveriets
baggrund og historie. Dernæst er det oplagt at inddrage
materialet fra Nepal i en komparativ analyse, evt. med det
danske fæstebondesystem. Derved kan man i samme tema
efterkomme kravet om fagplanens 3 tidsperioder og evt. selv
vægte en enkelt. Temaet er velegnet til et tværfagligt
forløb med International økonomi, hvor det er muligt at
vælge en specifik tidsperiodes produktionsforhold. Materialet
giver rig mulighed for at arbejde med kamaiya-systemet og
gældsslaveri som case. Under Case
findes en række interviews artikler som tager
udgangspunkt i det nepalesiske hverdagsliv, unge gældslavers
syn på deres livssituation og specifikt pigers liv. Hvis der
ønskes en tilgangsvinkel i de politiske beslutningsprocesser
i Nepal som arbejder for at ophæve slaveriet indeholder synspunkter
en række artikler fra organisationer og politikere i
Nepal. Metode og materialer
inddrager vigtigheden af et kildekritisk syn på temaet og
stiller samtidig spørgsmål ved slavebegrebet. Flere af de
samfundshistoriske problemstillinger som nævnes i metode og
materialer er velegnede som emne til en 3 års opgave, f.eks.
tvangsarbejde, kvinders stilling, handel med mennesker,
feudalsystemet, kastesystemet og selvfølgelig slaveri.
Forslag til supplerende temaer for
undervisningsforløb i samtidshistorie niveau B. Alle forløb
tager udgangspunkt i materialet fra MS’ side, suppleret med
lærerens egne materialer:
 | Den politiske historie i Nepal. Mål: at
eleven kan redegøre for sammenhængen mellem kolonisation
og politisk udvikling i Nepal.
Ikke-europæisk/nordamerikansk historie tilgodeses hermed.
Metode: introduktionsforløb i kildekritisk anvendelse af
historiske kilder, samt introduktionsforløb til
imperialisme og neo-imperialisme. Inddrag evt. materiale
fra demokrati temaet på MS’ side. Udarbejdelse af
projektopgave. Case: kastesystemet i Nepal.
|
 | Fæstebonden – med vægt på historisk
udvikling. Mål: at eleven kan få en forståelse for
mennesket som afhængig eller uafhængig i forhold til
omgivelserne. Case: gældsslaver. Metode:
introduktionsforløb til den danske fæstebondes historie,
samt paralleller til nutiden. Projektforløb med besøg
på relevant dansk museum, evt. Gl. Estrup,
landbrugsmuseum.
|
Samfundsfag niveau B på
HTX.
På samfundsfag B er det vigtigt at
eleven bliver i stand til at forstå sammenhængen mellem det
enkelte individs handlemuligheder og den samfundsmæssige
udvikling. Nutidens slaver kan som tema anvendes til at belyse
levevilkår under politiske og kulturelle forhold, da der
samtidig skal være et internationalt perspektiv på op til
flere forløb er der her god mulighed for at integrere flere
forhold i samme tema. Udgangspunktet i samfundsfag kan ikke
være den historiske udvikling i Nepal eller slavebegreb. I
stedet bør et undervisningsforløb tage udgangspunkt i
nutidens internationale politiske problemstillinger, som
gældsslaveri er et eksempel på. Baggrund
og fakta introducerer via en række artikler, de
samfundsfaglige problemstillinger der er knyttet til slaveri.
Herunder menneskerettigheder, kulturelle forskelle,
analfabetisme, de internationale organisationers rolle,
politiske og økonomiske systemer. Der er mulighed for at gå
dybere i Nepal som case ved at inddrage beskrivelserne
under case og
artiklerne under synspunkter.
Hvis temaet skal indgå i et samfundsfagligt pensum på HTX
bør fokus være på de økonomiske og politiske forhold som
foranlediger tvangsarbejde og gældsslaver, frem for
sociologiske forklaringer. Metode
og materialer introducerer kildekritisk anvendelse af
Internettet og samfundsfaglige kilder.
Forslag til supplerende temaer for
undervisningsforløb i samfundsfag niveau B. Alle forløb
tager udgangspunkt i materialet fra MS’ side, suppleret med
lærerens egne materialer:
 | Menneskerettigheder- med vægt på FN’s
rolle efter 1945. Mål: at eleven kan redegøre for FN som
internationale organisation og FN’s rolle i udviklingen
af menneskerettighedserklæringen i verdenssamfundet.
Case: kamayia-systemet med fokus på omstillingen til et
frit menneske. Inddrag evt. det politiske systems ansvar
for en vellykket overgang til et frit arbejdsmarkeds
system. Metode: introduktionsforløb til FN og
menneskerettighederne, inddrag evt. amnesty international.
Projektforløb med afsluttende mundtlig præsentation,
understøttet af IT-præsentationsværktøj. Inddrag
foredragsholder fra det levende ord.
|
 | Fattigdom i EU- med fokus på handel med
mennesker! Mål: at eleven bliver i stand til at
perspektivere den udnyttelse af mennesker i det
europæiske samfund, som er intensiveret siden murens
fald. Case: handel med kvinder og børn fra Østeuropa,
evt. specifikt sexindustrien i Danmark. Metode:
videregående forløb med gennemgang af de økonomiske og
politiske forandringer i Østeuropa som har tvunget mange
mennesker ud i fattigdom. Diskussionsoplæg til
menneskerettigheder og straf for krænkelse her af.
Inddrag talmateriale som analyse grundlag.
|
Nutidens slaver – fanget af gæld
i Nepal - anvendelse i det almene gymnasium og på hf
Af Torben Jakobsen
Underviser i historie og idræt på
Lemvig Gymnasium, samt redaktør på Historiesiden,
Historie
på Fagenes Infoguide og Historie
på EMU
"Når man siger slaveri, tænker de
fleste på uhumske skibe stuvet fulde med sultne og forkomne
afrikanere på vej til pisk og hårdt arbejde i den nye
verdens plantager. Men slaveri lever i mange afskygninger i
dag i det meste af verden. Kamaiyerne i Nepal var endt i
slaveri, fordi de ikke havde andet alternativ".
Så præcist formuleres dette temas indhold.
I dette tema kan man udover forholdene i
Nepal også arbejde med slaveri generelt og få en kort
indføring i det danske fæstebondesystem. Temaet kan anvendes
på flere måder i historie/samfundskundskabsundervisningen:
Som et ikke-europæisk emne i historie, som analyse af
forskellige former for slaveri, som eksempel på forskelle og
handlemuligheder mellem individer i forskellige kulturer og
sociale forhold. Materialet er righoldigt og kan stå alene
– dog ikke oplysningerne om det danske feudale system som
skal suppleres for at være dækkende.
IT’s muligheder udnyttes godt i
temaet, f.eks. ved konsekvent brug af hyperlinks hvor man kan
klikke og hente yderligere information, samt ved at materialet
er tydeligt og logisk opdelt så man selv bestemmer hvilken
rækkefølge man vil anvende. Det omfattende stof giver dermed
gode muligheder for både undervisningsdifferentiering og for
at materialet kan anvendes i de tre forskellige læringsrum:
 | I Undervisningsrummet hvor
læreren er formidler kan man f.eks. samle centrale
pointer om de forskellige former for slaveri fra det
righoldige materiale og præsentere det for eleverne på
tavle eller storskærm (hvis man da ikke foretrækker at
lade eleverne selv samle disse oplysninger). Det er
forholdsvis let tilgængeligt stof som vil være velegnet
i 1g/1HF – ikke mindst som små elevoplæg om årsagerne
til de forskellige former for slaveri. |
 | I Træningsrummet, hvor læreren
stiller opgaver kan man f.eks. lade eleverne øve sig med
"Tip en 13’er", dvs. de 13 arbejdsspørgsmål
som findes til temaet under "Metode og
materialer". |
 | Endelig er der også gode muligheder for
at eleverne kan fordybe sig i Studierummet, hvor
læreren optræder som konsulent, f.eks. ved at tage
udgangspunkt i de forslag som ligger under
"Diskussioner" og under
"Projektopgaver". Det hele kan evt. samles af
eleverne i en PowerPoint præsentation eller ved at
klassen laver sin egen hjemmeside om slaveri før og nu.
Se vejledning hertil på EMU’en: www.emu.dk/gym/it/skolenshjemmes/skolenshjemmeside.html. |
Temaet kan på en inspirerende måde indfri
kravet om globale perspektiver i historieundervisningen efter
1945, f.eks. ved at sammenligne de kulturelle og geografiske
forskelle på slaveri og inddrage aktuelle debatemner som
eksport af kvinder til sex-industrien i Danmark og andre
i-lande.

|