Didaktiske overvejelser
Her følger nogle didaktiske overvejelser
udarbejdet af faglærere, der har erfaring med inddragelse af IT i
undervisningen. Deres kommentarer og forslag til dette temas
anvendelse i forskellige fag på de gymnasiale ungdomsuddannelser
er i to dele:
Demokrati-temaets anvendelse på
hhx og htx
Demokrati-temaets anvendelse i
det almene gymnasium og på hf
Demokrati- Danmark set med andre øjne's
anvendelse på hhx og htx
Af Gitte Larsen
Projektleder og underviser i
samfundsfag, international økonomi og engelsk, IT-College
Denmark, Grenå
Demokrati- Danmark set med andre øjne
er som tema særdeles velegnet til samfundsfag niveau C og B på
HTX, samt samfundslære niveau D og C på
HHX. Begge uddannelser kan
med fordel integrere materialets engelsksprogede del i tværfaglige
projekter med engelsk.
Hvis temaet afvikles i et tværfagligt forløb med
engelsk er der mulighed for at inddrage punktet Gæsterne,
synspunkter fra 8 udenlandske unge som kommer fra forskellige lande
med nye demokratier. Dette materiale er udarbejdet på engelsk og
indeholder en grundig sproglig understøttelse med story outline,
videoklip og Glossary.
Samfundslære på niveau D og C, HHX.
I henhold til bekendtgørelsen skal
demokrati og andre samfundssystemer indgå i samfundslære på både
D og C niveau. Temaet demokrati kan derfor både læses som et
introduktionsforløb under politiske forhold eller som et tværgående
projekt- på tværs af området politiske forhold, af fagets områder
og/eller evt. tværfagligt med andre fag.
Materialet kan på D-niveau anvendes uden den
internationale perspektivering. Baggrund
og fakta indeholder udmærkede beskrivende artikler om
samfundsfaglige grundbegreber som folkestyre, nærdemokrati,
tredeling af magt o. lign. med links til relevante offentlige
websider. Artiklerne er velegnede til D og C niveau i samfundslære
på HHX. Punktet indeholder desuden diskussionsoplæg indenfor
relevante problemstillinger på området, såsom
menneskerettigheder, stemmedeltagelse, myter, kvinders stemmeret,
kulturforskelle og kulturforståelse, nærdemokrati og nye
demokratier. Emnerne giver mulighed for at diskutere de teoretiske
begreber på et konkret plan og forholde sig til virkelighedens
problemer, hvilket i høj grad kan være en fordel på D og C
niveau. Cases
indeholder en række cases til at eksemplificere baggrund og faktas
samfundsfaglige begreber. Her følger vi Demokratibussen med de
udenlandske besøgende på visit hos en række danske
organisationer. Vi får en snak med fagbevægelsen, de ældre,
landspolitikeren på Christiansborg, kommunalpolitikeren, en
sportsklub og en skolebestyrelse. Denne del giver god mulighed for
at finde en case der passer lige netop til elevernes niveau og ud
fra MS oplæget selv arbejde videre med evt. besøg, interviews,
diskussioner eller rollespil.
Forslag til konkrete undervisningsforløb herunder
kunne være; nærdemokrati med inddragelse af rollespil (ungdomshuset),
kommune-valg og deltagelse, demokratiopfattelser i Danmark. På
C-niveau indgår det danske samfund med fokus på en international
perspektivering. Demokratimaterialet kan anvendes til at igangsætte
et introduktionsforløb v.hj.a. en komparativ demokratidiskussion.
Der inddrages aktuelle eksempler fra materialets multimediedel, her
tænkes især på Demokratibussen og interviews.
Forslag til supplerende temaer for
undervisningsforløb i demokrati, samfundslære niveau D og C. Alle
forløb tager udgangspunkt i materialet fra MS’ side, suppleret
med lærerens egne materialer:
 | Nye borgere i det danske demokrati med fokus på
opfattelse af grundlæggende menneskerettigheder. Mål: at
eleven opnår forståelse for værdien af menneskerettighederne
i et demokratisk samfund, samt opnår en nuanceret billede af de
forskellige værdiopfattelser som udgør et moderne demokrati.
Metode: artikler fra Danmark set med andre øjne, interviews med
"nye" danske statsborgere, evt. inddragelse af de
politiske partiers fokus på udlændingedebatten.
|
 | Nærdemokrati. Mål: at eleven opnår forståelse
for borgerens muligheder for at få demokratisk indflydelse.
Metode: Artikler fra Danmark set med andre øjne, rollespil om
Ungdomshuset. Inddrag synspunkter fra Demokratibussen.
|
Samfundsfag på niveau C og B,
HTX.
I henhold til bekendtgørelsen skal
demokrati indgå i samfundsfag under politik på både C og B
niveau. Baggrund
og fakta indeholder en række artikler om samfundsfaglige
begreber og problemstillinger indenfor temaet demokrati. Demokrati
materialet fokuserer på en mere generel introduktion til
demokratiske principper og menneskerettigheder. Siden gennemgår det
danske demokratiske system med udgangspunkt i den danske grundlov.
De samfundsfaglige begreber beskrives med udgangspunkt i kendte
samfundsfaglige teorier, som gør at læreren kan supplere med lærebogstekster
på samfundsfag B niveau. Materialet egner sig godt til at gennemføre
et introduktionsforløb i demokratiske forhold og
beslutningsprocesser på niveau C. Databasen for supplerende
materiale giver også mulighed for at inddrage den kildekritiske og
skriftlige dimension i undervisningen. På B-niveau hvor der skal
inddrages kulturkonflikter og internationale forhold vil det være
oplagt at inddrage synspunkter og teori om kulturforståelse.
Demokratibussens deltagere giver en oplagt mulighed for at inddrage
private menneskers syn på demokrati i velfærdslandene kontra
udviklingslandene. Hvis man som planlægger samtidig benytter sig at
multimedie faciliteterne på MS’ side og evt. inddrager oplægsholdere
får man et helhedsorienteret interaktivt undervisningsforløb.
Metode
og materialer indeholder gode råd og forslag til arbejdet
med demokrati. De udmærkede teoretiske oplæg om magt aspektet ved
kulturanalyse og forståelse bør især anvendes til højniveau hvor
emnet er relateret til demokrati set i et internationalt perspektiv.
Projektforslag, rolle spil og diskussionsforslag kan anvendes på
alle niveauer, hvor især rollespillene (Den første dag og
Ungdomshuset) kan være gode til niveau C.
Forslag til supplerende temaer for
undervisningsforløb i demokrati, samfundsfag niveau C og B. Alle
forløb tager udgangspunkt i materialet fra MS’ side, suppleret
med lærerens egne materialer:
 | Deltagelsesdemokrati med fokus på nærdemokrati.
Mål: at eleven opnår forståelse for borgerens muligheder for
at få demokratisk indflydelse. Metode. Artikler fra Danmark set
med andre øjne, rollespil om Ungdomshuset. Evt. case fra
elevernes egen deltagelse i f.eks. sportsklubber eller
interesseorganisationer. Inddrag synspunkter fra Demokratibussen.
|
 | Anarki, diktatur og demokrati. Mål: at eleven
kan redegøre for forskellige styreformer og opnår en forståelse
for sammenhængen mellem menneskers livsvilkår og deres grundlæggende
borgerrettigheder. Metode: introduktionsforløb i demokratisk
teori. Komparativ analyse af Danmark og afrikanske stater med
nuværende eller tidligere diktatur. Case: Uganda.
|
Tværfagligt samarbejde med engelsk
Rammerne for et tværfagligt samarbejde
under temaet Demokrati er til stede i materialet. Synspunkter/Viewpoints
er udarbejdet til engelsk og/eller et tværfagligt forløb
mellem engelsk og samfundsfag. Materialet understøttes af gloser
til markerede ord. Det sproglige niveau i teksten er ret højt og bør
fortrinsvis anvendes til elever som har engelsk på mellem niveau,
selvom der er udarbejdet et godt og fyldestgørende Glossary må
sprogets begrebsniveau alligevel siges at være for højt til f.eks.
D-niveau. Indholdsmæssigt er problemstillingerne velegnet til
C-niveau på HHX og B-niveau på HTX. Udgangspunktet er igen en række
cases fra Demokratibussen, værdier, politiske systemer og kultur.
Punktet indeholder desuden en videoklipdatabase, hvor man høre og
se deltagerne fra Demokratibussen give deres bud på en række
aktuelle emner. Hele det engelsksprogede forløb ligger i høj grad
op til et undervisningsforløb baseret på komparative analyser af
forskellige demokratiske styreformer, evt. med udgangspunkt i det
danske system. Forslag til et tværfagligt forløb kunne være nye
demokratier i tidligere engelsksprogede kolonier. Et samarbejde
mellem samfundsfag og engelsk er en god idé, idet den
baggrundsviden, der ofte er nødvendig for at forstå en given
tekst, kræver arbejde med samfundsfagligt materiale, som ofte tager
uforholdsmæssig megen tid fra engelskfagets egentlige kerneområde.
Set ud fra et samfundsfagligt synspunkt fylder den engelsksprogede
del af verden forholdsvist meget i internationale forhold.
Supplerende materiale udover lærebogsstof er ofte engelsksproget i
internationale temaer. Dette gælder både på HHX og HTX. MS’
materiale lægger op til en komparativ analyse af det skandinaviske
demokratisystem kontra de nye demokratisystemer som opstår i de
tidligere engelske kolonier. Hvis man som lærer vil afprøve et tværfagligt
forløb på D og C niveau skal man være opmærksom på at de
engelske tekster indeholder en del samfundsfaglige udtryk og
begreber, der sandsynligvis er ukendte for eleverne. Enkelte af
underemnerne, som besøg på en skole eller det daglige liv kan dog
med fordel integreres i et forløb på C og D niveau.
Forslag til supplerende temaer for et tværfagligt
forløb. Alle forløb tager udgangspunkt i materialet fra MS’
side, suppleret med lærerens egne materialer:
 | Demokrati på Indisk. Mål: at eleven opnår
forståelse for den demokratiske udvikling i de tidligere
britiske kolonier. Metode: introduktionsforløb i samfundsfag
til demokratisk teori og styreformer. Introduktionsforløb i
engelsk til Indiens historie som kolonistat og forvandling til
et frit demokratisk samfund. Case: valg til det nationale
parlament. Projektopgave på engelsk.
|
 | Unge og demokrati set i et verdens perspektiv.
Mål: at eleven får forståelse for og viden om unges
demokratiske deltagelse i Danmark og andre del af verden. Case:
Afrika eller Sydamerika. Metode: introduktionsforløb til
demokratisk deltagelse i samfundsfag, derefter projektarbejde i
engelsk med inddragelse af Demokratibussen og synspunkter.
Inddrag evt. foredragsholdere fra det levende ord og besøg i
det danske folketing.
|
Demokrati – Danmark set med andre
øjne's anvendelse i det almene gymnasium og på hf
Af Torben Jakobsen
Underviser i historie og idræt på Lemvig
Gymnasium, samt redaktør på Historiesiden,
Historie
på Fagenes Infoguide og Historie
på EMU
Temaet er oplagt at inddrage i arbejdet med det
obligatoriske emne om dansk politik i samfundskundskab.
Desuden lægges der op til tværfagligt samarbejde med engelsk,
som kan udvides til at sammenligne med den engelske
demokratitradition. (Flertalsvalg i enkeltmandskredse overfor
forholdstalsvalg m.m.).
I "Baggrund og fakta" og
"Synspunkter" kommer man vidt omkring i emnerne:
Grundloven, demokratiopfattelser, kvinders stemmeret, unge,
kommuner, indvandrerdebatten mv., så der er rigeligt stof til det
obligatoriske forløb om dansk politik og gode
integrationsmuligheder med danmarkshistorien.
IT’s muligheder udnyttes godt, f.eks.
ved konsekvent brug af hyperlinks hvor man kan klikke og hente
yderligere information, samt ved at materialet er tydeligt og
logisk opdelt så man selv bestemmer hvilken rækkefølge man vil
anvende. Det omfattende stof giver dermed gode muligheder for
både undervisningsdifferentiering og for at materialet kan
anvendes i de tre forskellige læringsrum:
 | I Undervisningsrummet hvor læreren er
formidler kan man f.eks. samle centrale pointer om det danske
folkestyre fra det righoldige materiale og præsentere det for
eleverne på tavle eller storskærm (hvis man da ikke
foretrækker at lade eleverne selv samle disse oplysninger).
Det er forholdsvis let tilgængeligt stof som vil være
velegnet i 1g/1HF – ikke mindst som små elevoplæg om de
enkelte delemner i den demokratiske proces. |
 | I Trænings-rummet, hvor læreren
stiller opgaver kan man f.eks. lade eleverne øve sig med
"Tip en 13’er", dvs. de 13 arbejdsspørgsmål som
findes til under "Metode og materialer". |
 | Endelig er der også gode muligheder for at
eleverne kan fordybe sig i Studierummet, hvor læreren
optræder som konsulent, f.eks. ved at tage udgangspunkt i de
forslag som ligger under "Projekt-opgaver". Det hele
kan evt. samles af eleverne i en PowerPoint præsentation
eller ved at klassen laver sin egen hjemmeside om politik og
demokrati. Se vejledning hertil på EMU’en: www.emu.dk/gym/it/skolenshjemmes/skolenshjemmeside.html. |
Det er helt oplagt at arbejdet med dette tema
vil kunne kvalificere elevernes historiebevidsthed – som
det formuleres i fagbilaget:
"Faget giver viden om egen kulturel
baggrund og andre kulturer, skærper evnen til oplevelse af
historie og giver redskaber til at vurdere forskelligartet
historisk materiale. Herved får eleverne mulighed for at forstå
og påvirke deres egen livsverden, og de får en baggrund for at
tage del i demokratiske processer i samfundet."

|