Global undervisning nr. 1, 1997
Den globale handel
Handel med holdning
En dansk teenager bruger rask væk 800 kr. på et
par Nike kondisko, som en syerske i Thailand har fået 5 kr. for at
sy. Handlen mellem de to bliver sat i stand via Nike-koncernen og
den danske skoforretning - godt hjulpet på vej af dyre reklamer,
som gør netop Nike-mærket til lige det helt rigtige! De færreste
skoleelever tænker nærmere over, hvad handelen egentlig
indebærer, hvem der tjener på skoene, hvem der har lavet dem og
under hvilke vilkår? Hvilke interesser handelen indeholder? De
færreste ser handel som en politisk handling eller er bevidst om
den indflydelse, forbrugeren har.
Alle skoleelever er udsat for mere eller mindre aggressiv
reklamepåvirkning – og firmaerne ved godt, at skoleelever er en
købedygtig og påvirkelig gruppe.
Det stiller ekstra krav til skolerne om at give eleverne en grundig
indførsel i den internationale handels mange krinkelkroge: Det
ulige bytteforhold mellem rige og fattige lande, det bistandsarbejde
som hjælper de retfærdige handelsbetingelser på vej, miljø og
arbejdsforhold knyttet til produktionerne, internationale aftaler
transportveje etc.
Nøgleordene i al form for undervisning er: Identifikation,
fascination, information – det gælder også for temaet handel.
Eleverne konfronteres med emnet hver dag, og selv i indskolingen kan
man få eleverne til at undre sig over varers pris,
produktionsforhold og bytteforhold. Indsigten og forståelsen for,
hvordan det egentlig hænger sammen kræver viden og konkrete
eksempler. Det kan så være medvirkende til, at engagementet
udvikles til handlekompetence.
Handel opfattes af mange som et svært og tungt emne. Det er vigtigt
at afmystificere emnet og langsomt trævle det op helt fra de yngste
klassetrin. Det er med undervisning som med kinesiske æsker: Der er
hele tiden en æske mere, man kan lukke op.
Det er vigtigt, at skolerne giver eleverne en baggrund for at handle
med holdning. Derfor har MS sat sig for at producere
undervisningsmateriale om globale handelsforhold – som kan gøre
det mere nærværende og spændende.
Desværre findes der forholdsvis lidt materiale om globale
handelsforhold for de yngste klassetrin, men her giver vi nogle
ideer til, hvordan emnet kan gribes an samt en oversigt over
relevante materialer (se i højremenuen). Vi håber at dette
tilsammen kan inspirere til at få sat handel på dagsordenen i
undervisningen.
|