Global undervisning nr. 1, 1997

Den globale handel

Handel med holdning

En dansk teenager bruger rask væk 800 kr. på et par Nike kondisko, som en syerske i Thailand har fået 5 kr. for at sy. Handlen mellem de to bliver sat i stand via Nike-koncernen og den danske skoforretning - godt hjulpet på vej af dyre reklamer, som gør netop Nike-mærket til lige det helt rigtige! De færreste skoleelever tænker nærmere over, hvad handelen egentlig indebærer, hvem der tjener på skoene, hvem der har lavet dem og under hvilke vilkår? Hvilke interesser handelen indeholder? De færreste ser handel som en politisk handling eller er bevidst om den indflydelse, forbrugeren har.

Alle skoleelever er udsat for mere eller mindre aggressiv reklamepåvirkning – og firmaerne ved godt, at skoleelever er en købedygtig og påvirkelig gruppe.

Det stiller ekstra krav til skolerne om at give eleverne en grundig indførsel i den internationale handels mange krinkelkroge: Det ulige bytteforhold mellem rige og fattige lande, det bistandsarbejde som hjælper de retfærdige handelsbetingelser på vej, miljø og arbejdsforhold knyttet til produktionerne, internationale aftaler transportveje etc.

Nøgleordene i al form for undervisning er: Identifikation, fascination, information – det gælder også for temaet handel. Eleverne konfronteres med emnet hver dag, og selv i indskolingen kan man få eleverne til at undre sig over varers pris, produktionsforhold og bytteforhold. Indsigten og forståelsen for, hvordan det egentlig hænger sammen kræver viden og konkrete eksempler. Det kan så være medvirkende til, at engagementet udvikles til handlekompetence.

Handel opfattes af mange som et svært og tungt emne. Det er vigtigt at afmystificere emnet og langsomt trævle det op helt fra de yngste klassetrin. Det er med undervisning som med kinesiske æsker: Der er hele tiden en æske mere, man kan lukke op.

Det er vigtigt, at skolerne giver eleverne en baggrund for at handle med holdning. Derfor har MS sat sig for at producere undervisningsmateriale om globale handelsforhold – som kan gøre det mere nærværende og spændende.

Desværre findes der forholdsvis lidt materiale om globale handelsforhold for de yngste klassetrin, men her giver vi nogle ideer til, hvordan emnet kan gribes an samt en oversigt over relevante materialer (se i højremenuen). Vi håber at dette tilsammen kan inspirere til at få sat handel på dagsordenen i undervisningen.

 


Foto: MS, Jan Kjær

Aktuelt emne:
Introduktion
Ideer til 1.-3. kl.
Ideer til 4.-7. kl.
Ideer til 8.-10. kl.
Materiale til eleverne
Materialer til læreren
Nyttige Links