Global undervisning nr. 16 (2003)

Krig

Undervisningsidé til 0.-3. klasse

Dilemmaer

Formål:
At lade eleverne opleve, at ingen konflikt er entydig, og at lære dem at stille åbnende spørgsmål, der kan motivere til at svar tilbage med omtanke.

Tid:
Min. 4 lektioner.

Når en konflikt er svær at håndtere eller løse, skyldes det ofte, at det får ubehagelige konsekvenser, uanset hvad man vælger at gøre. Men det er et abstrakt problem, som er svært at forstå, når man er barn. Måske kan læsning eller fortælling af dilemmaeventyr hjælpe eleverne til at forstå karakteren af en konflikt.

1.
Lad eleverne på skift låne en bog med dilemmaeventyr med hjem og finde et dilemmaeventyr efter eget valg til fortælling og diskussion i klassen.

2.
Eller læs et eventyr om dagen til fælles drøftelse om tekstens dilemma og mulige løsning.

Eleverne vil måske ikke komme ind på spørgsmål om krig og konflikt, men de vil få et konkret afsæt for åbnende spørgsmål, som ikke er entydige, og hvor svarene derfor kræver både omtanke, dialog og gode argumenter.

Elevmaterialer

Regnbuens fange
50 dilemma-eventyr fra Afrika

Af Janne Helström
I Afrika fortæller man dilemma-eventyr. Eventyr der altid slutter med et spørgsmål, som man selv skal finde svaret på, og det er ikke let.
Dansklærerforeningen, 1992. 144 s., ill. (nogle i farver). Bogen er udsolgt fra Forlaget. (DC-nr. 39.12). Til 1.-7. klasse.

 


Aktuelt emne:
Introduktion
Ideer & materialer:
0.-3.kl. Dilemmaer
4.-10.kl. Billedlæs- ning
4.-10.kl. Årets foto
4.-10.kl. Bag frontlinjen
8.-10.kl. Retssagen