Global undervisning nr. 16 (2003)
Krig
Man skal aldrig give op,
uanset hvad der sker
Af Kirsten Borberg
Da børnejuryen skulle udpege deres kandidat til prisen i World
Press Photo 2000, havde de 350 billeder at vælge imellem. De valgte
et billede af en dreng, der springer over et vandløb – på
krykker. Det er taget, mens drengen befinder sig i det tomme rum
mellem de to bredder i et goldt bjerglandskab. Fokus samler sig
derfor udelukkende om drengen, der springer, men historien bag det
fortæller om en afghansk dreng, der har fået amputeret sit ene
ben, fordi han har trådt på en landmine.
Børnejuryen valgte billedet med
ordene: "Man skal aldrig give op, uanset hvad der sker"
Drengens mod fik for børnene billedet til at fremstå som positivt
og livsbekræftende.
Dette skete halvandet år før 11. september 2001,
hvor verdens bevågenhed for alvor samlede sig om Afghanistan. Det
var derfor ikke et politisk korrekt eller ideologisk valg, børnene
foretog. De valgte udelukkende på grundlag af deres positive
livssyn og følelser, det kan være svært at formulere i ord. Men
med billeder som afsæt kan også børns tanker få mæle, uden
store falbelader og klicheer om verdens tilstand. Billedlæsning
og Årets foto
Man kan med nogen ret hævde, at børn ikke skal
beskæftige sig med tilværelsens mørke sider for at skåne dem for
en angst og bekymring, de ikke kan håndtere. Men trods ønsket om
at beskytte dem kan man ikke sikre dem mod livets grundlæggende
vilkår. Netop krig er menneskeskabt, ud fra motiver man kan være
enig eller uenig i, og det må høre til enhver voksens ansvar at
dele børns bekymring med dem ved at være lydhør, seriøs og
omhyggelig i sine svar på de spørgsmål, de stiller.
Med de massive påvirkninger, børn er udsat for
gennem direkte mediedækninger af de mest uhyrlige handlinger, kunne
man have forestillet sig, at de i deres billedvalg ville eksponere
tilsvarende sensationer, som de udsættes for gennem medierne. At
deres valg til gengæld afslørede deres store tanker om de små
skjulte signaler i hverdagen, kom som en overraskelse for de voksne.
Måske er det den samme vej, man skal gå, hvis man i skolen vil
arbejde med en tematisering af krigen. Hvor vi som voksne kunne
falde for fristelsen til udelukkende at søge vores materiale med en
trussels- eller angstoptik og dermed forsøge at afdække krigens
natur eller magtpositioner, har vi måske hos børnene selv det
bedste og mest konkrete udgangspunkt for at beskæftige os med nogle
anderledes sider af krigens væsen, nemlig menneskets latente
selvopholdelse, værdighed og værdier. På trods af krigens
overgreb og knægtelse af menneskelige rettigheder er der nogle, der
tør tage springet, om det så skal være på krykker. Bag
frontlinjen
Børn har en udpræget retfærdighedssans, som
udvikles, mens de socialiseres og skal lære at komme overens med
andre. Det samme gælder deres forhold til sandhed. Det bliver
først rigtig problematisk, når man i sin socialisering samtidig er
nødt til at lære dem om den værdirelativisme, som er en typisk
demokratisk mekanisme i forhold til problem- og konfliktløsning. Se
sagen fra begge sider og prøv at forstå, hvad der er den andens
bevæggrund for en given handling! Det hører til demokratiets
spilleregler. Det hører formentlig med til at blive voksen, at man
mister sin selvfølgelige tillid til andre mennesker, og skolens
opgave kunne derfor i denne forbindelse være at støtte børn i
deres erkendelsesproces, som må baseres på en tillid, der også
levner plads for den tvivl, enhver skråsikker eller demagogisk
beslutning eller udtalelse må fremkalde. Dilemmaer
og Retssagen
De skader, en krig forvolder, bliver af politikere
oftest opregnet i penge og menneskeliv.
Men at genoprette de synlige eller usynlige sår
og skader, som krigen medfører for de mennesker der overlever, er
ikke så interessant. Historien viser, at den slags hurtigt kan
glemmes, når samfundsmaskineriets økonomi står på spil.
Oprydningsarbejdet efter krigen står de internationale
hjælpeorganisationer jo for.
Da er det, at børnejuryens begrundelse for at
vælge vinderbillede står stærkt som argument både mod krigen
selv og mod den bekymring, som truslen om krig hærger menneskeheden
med. Da kan vi gentage den amerikanske præsident John F. Kennedys
ord: Vi må gøre en ende på krig; ellers gør krig en ende på
menneskeheden. Det kan vi i skolen bedst gøre ved at gennemføre en
dagligdag med undervisning og samvær, der er baseret på tillid,
livsbekræftende aktiviteter gennem dialog og refleksion – og mod
til at være mennesker. Med alt hvad det indebærer.

|