Global undervisning nr. 21, (2004)
Tema: Geografi
- Bliv godt klædt på!
Af
Tom Døllner, Pia Legind og Per Watt Boolsen
Verden
er nærværende – spændende og til tider frygtindgydende. Kapital
flyttes frit over grænser, produktion af varer og forbrugsmønstre
ændrer sig, kommunikationen er hurtig og sender nyhedsbølger om
krige, terroraktioner og miljøkatastrofer ind over os. Dagligt præsenterer
medierne stærke historier og informationer fra mange lande for
eleverne som måske også selv oplever dem på rejser. Der er sket
meget siden at lærere i 70’erne var på vandring i eksotiske
lande som Norge – med Fjällräven på ryggen.
Er
lærerens – og her især geografilærerens – verdensbillede
ajour?
Vi håber med denne artikel at klæde læreren bedre på til at
anvende de efterfølgende undervisningsideer hvis formål er at
eleven skal kunne orientere og engagere sig i den ny kulturelle og
økonomiske verdensorden – et ambitiøst, men nødvendigt mål at
have for øje. Vi synes at faget geografi har enestående muligheder
for at bidrage til både overblikket, forståelsen og engagementet.
Skolens
rolle
Skolen
må i alle sine fag forberede eleverne til deres rolle i en
globaliseret hverdag. Både positive og problematiske sider af
globaliseringen skal med for at klæde eleven på til egen
stillingtagen. Eleverne skal både erhverve forståelse for vilkårene
og erhverve en interkulturel
kompetence således at de aktivt kan deltage i det
flerkulturelle lokalområde og det internationale samfund. Begge
steder dannes denne kompetence bedst hvis den baseres på mellemfolkelig
forståelse – uden den er der fare for at eleverne kun bliver
internationale forbrugere.
Geografer
må stå for at en international dimension ikke kun har som formål
at gøre eleverne til “sælgere” af dansk erhvervslivs
konkurrenceevne. Det er til gengæld heller ikke meningen at
eleverne skal opfatte sig som “frelsere” af de stakkels folk ude
i den onde verden. Undervisningen må gennemføres således at
eleverne ikke opfatter dem der er anderledes end os, med frygt eller
medlidenhed, men som ligeværdige.
Eleverne skal derfor trænes i at samarbejde om konkrete emner og
projekter hvor relationer skabes, og muligheder opdages netop fordi
flere erfaringer og kulturer arbejder sammen i den globale
virkelighed.
En
pædagogisk model
Uanset
hvilken hændelse eleverne præsenteres for i medierne, og uanset
hvilket begreb de skal lære, så må læreren træne eleverne –
og sig selv – i at spørge:
Forståelsesdelen:
- Er
det noget vi oplever lokalt, eller er det noget vi har hørt om?
-
Er det forståeligt og/eller acceptabelt – både set fra en
dansk synsvinkel og fra “de andres”?
- Er
det kun en bestemt klasse eller gruppe i det andet land der gør
sådan?
Handlingsdelen:
- Kan
vi tilpasse os den fremmede kultur, eller kan den tilpasse sig
vores?
- Er
det kræfter vi selv kan påvirke lokalt, regionalt eller
nationalt?
- Hvis
nej, hvem i udlandet eller i internationale organisationer kan så
påvirkes?
- Kan
vi lave et projekt hvor vi udnytter forskellen til noget
konstruktivt?
Etikdelen:
- Er
det vi gør sammen med dem der er anderledes, ligeværdigt?
- Kan
vi selv gøre noget bedre, dvs. lære af dem der er anderledes?
- Fører
ændringen til en mere fair fordeling af goderne i verden?
- Hvordan
undgår man at især mindre børn føler skyld for verdens
elendighed?
God
fornøjelse med et vigtigt emne – og et vigtigt fag!

|